Sedem rád ako nerobiť email marketing

Autor: Dušan Peško | 23.7.2012 o 7:00 | (upravené 23.7.2012 o 10:27) Karma článku: 9,53 | Prečítané:  3583x

„Ak sa neviete usmievať neotvárajte si obchod", hovorí jedno čínske príslovie. A je to taká pravda, že by si to mali predajcovia zasielajúci emailové ponuky opakovať deň čo deň! K môjmu dnešnému blogu ma vyprovokoval ukážkovo nedokonalý email s ponukou nákupu nového automobilu. Email mal nevhodný už názov, text nebol čitateľne naformátovaný, obsahoval nevhodné skratky a zbytočnú s skoro megabajtovú prílohu. Na dôvažok absentovali v ňom základné informácie, ktoré by mala obsahovať každá obchodná ponuka. Byť odosielateľom bol predajca  renomovanej automobilky, urobil  toľko email marketingových chýb, že asi stojí za to ich spísať, ako malý návod pre všetkých, ktorý sa chcú podobného amaterizmu vyvarovať.

Napísať dobrý email chce čas. Vžite sa pritom do role zákazníka.Napísať dobrý email chce čas. Vžite sa pritom do role zákazníka.foto: archív autora

Pravidlo číslo 1: Nepodceňujte nadpis!

Verili by ste tomu, že Vám ponuka na nový automobil príde s predmetom: "Výpredaj skladu" ? Tento mail by som ani neotvoril, nebyť toho, že priezvisko odosielateľa bolo zhodné s menom môjho kolegu, mail s ponukou na nové „ľudové" vozidlo som teda otvoril iba omylom.

Pamätajte, že nadpis (predmet emailu) je na prvom mieste. Nadpis musí vecne informovať, navyše však musí čitateľa zaujať. Ak adresát správu neočakáva, tak nadpis musí vzbudiť jeho zvedavosť, aby prinútil čitateľa správu otvoriť.

Ako nadpis by som v tomto prípade použil napríklad: „Vaše nové auto máme možno skladom." Úspech tohto e-mailu by bol vyšší, a pritom s malou lsťou informuje o tom istom.

Nadpis by tiež nemal byť dlhý, ideálne tak 4-5 slov. „Výpredaj skladu" je síce krátky nadpis, ale „trčí" z neho snaha zbaviť sa áut stoj čo stoj. Chýba mu rafinovanosť vzbudiť zvedavosť zákazníka a o tú nám v prípade predaja predsa ide.

Pravidlo číslo 2: Neotrávte čitateľa hneď prvou vetou!

Začať vetou: „Vážený pán Peško, dovoľte mi aby som Vás informoval o prebiehajúcich akciách, ktoré pre Vás pripravila naša značka ...viď príloha," je hotový klinec do rakvy akejkoľvek obchodnej ponuky.

Väčšina ľudí emaily nečíta iba „skenuje."  To je krátky čas, zvyčajne 3-5 sekúnd, ktorý čitateľ venuje hornej polovici textu. Začať obchodnú ponuku frázou odhryzne z tohto času podstatnú časť.

Ja odporúčam ísť rovno na vec.  Využiť prvé tri sekundy pozornosti čitateľa maximálnou možnou mierou.

Napríklad takto: „Ušetriť peniaze sa dá aj pri kúpe nového auta, ak si vyberiete niektorý z akciových modelov ktorý máme pripravené skladom."

Táto veta je rovnako dlhá, obsahuje zmienku o akcii (čo je dobré, lebo vytvára tlak na zákazníka, aby sa rozhodol čo najskôr), informuje že vozidlá sú pripravené skladom (formulácia je profesionálnejšia, vzbudzuje dojem že sa predajca vopred pripravil) a samozrejme to  najdôležitejšie, vysvetľuje čo zákazník tým získa - že ušetrí.

Pravidlo číslo 3: Nepripájajte veľké prílohy!

Rozposielať hromade ponuky veľkému množstvu adresátov s prílohou neodporúčam. Jednak sa tým zväčšuje objem dát a to stojí peniaze, jednak môžu mať adresáti limitovanú schránku a mail s prílohou im nemusí byť doručený. Alebo ako v mojom prípade, keď ma mail s prílohou zastihol v zahraničí mimo EÚ (čo ma stálo vyše 3 eurá za megabajtovú prílohu).

Ak potrebujete, radšej do e-mailu umiestnite link s informáciou o veľkosti prílohy a to kde sa dá stiahnuť. Táto forma vám ešte umožní zistiť štatistku, koľko ľudí si z webu prílohu naozaj stiahlo a vyhodnotiť tak úspešnosť toho, ako ste adresátov zaujali.

Ak už si Váš email vyžaduje priloženie prílohy, optimalizujte jej veľkosť.

Ja som bohužiaľ v prílohe našiel 37 stránkový PDF súbor s cenníkom (asi všetkých) skladových automobilov, a to vo forme vopred vytlačených a následne „skenovaných" papierov, aj s rukou písanými poznámkami, čo rozhodne o počítačovej gramotnosti odosielateľa nesvedčí.

Pravidlo číslo 4: Nepíšte veľa!

Sci-fi spisovateľ David Brin kedysi povedal: "Prvú kapitolu musíte napísať k dokonalosti, je to možno to jediné, čo si Váš budúci vydavateľ prečíta."

Pobdobne to platí aj pri emailoch. Čitatelia Vašich e-mailov zväčša nerolujú smerom dolu. Väčšinu podstatných informácií napíšte do prvých 2-3 odstavcov.

Text ktorý napíšete, si potom čítajte znova a znova. Rozdeľujte v ňom dlhé vety na kratšie, vypustite nepotrebné superlatívy, zredukujte prídavné mená, cudzojazyčné slová nahraďte slovenskými.

Napísať dobrú ponuku chce čas. Musíte ju slovo po slove vycibriť. Všetko, čo zákazníka nemusí zaujímať nemilosrdne z textu vymažte. Tak, ako povedal Saint-Exupéry: "Dokonalosť nevzniká, keď už niet čo pridať, ale keď už nemožno nič ubrať."

Pravidlo číslo 5: Nepremýšľajte ako predajca!

Keď píšete text s obchodnou ponukou, myslite ako zákazník a  napíšte text tak, ako by ste ho chceli čítať napríklad vy sami.  Zaujať zákazníka sa vám lepšie podarí ak si budete budovať jeho dôveru pomocou vhodne zvolených otázok.

Uvediem príklad zo života. Ak chcete ísť s partnerom do kina, otázka typu : „Čo takto vyjsť si večer niekam, napríklad do kina?", lepšie navodí pozitívnu atmosféru než veta typu „Poďme večer do kina."

Preneste tento prístup aj do obchodnej komunikácie.  Posúďte sami, ako na vás pôsobí výzva: „Kúpte si akciové auto vo výpredaji!", alebo rafinovaná otázka:" Myslíte si, že nové  auto môžete mať bez čakania a so zľavou?"

Pravidlo číslo 6: Nezabúdajte na povinné náležitosti emailových ponúk

Ak sa mi do schránky dostane obchodná ponuka bez predošlého súhlasu, beriem to ako daň za to, že môj email je verejne známy a jediným kliknutím sa odhlásim.

Iná vec je, ak ponúk z jedného zdroja začne chodiť veľa a nie je možné sa jednoducho z rozosielania odhlásiť. Výzva typu:  „Pre odhlásenie pošlite reply, s texom  Nezasielať", pôsobí neprofesionálne.

Nebudem suplovať výklad zákona, ale nezabúdajte do každej ponuky, akciového emailu, či bulletinu jasne uviesť: kto je odosielateľ, čo odosielate a link pre odhlásenie. Využívajte na to profesionálne emailové aplikácie, ktoré túto úlohu zvládnu za Vás.

Šesť pravidiel nestačí ?

Tento blog som začal písať ako reakciu na nepodarený email a pôvodne mal názov: Šesť rád ako nerobiť email marketing. Čo čert nechcel, medzičasom som dostal od tej istej automobilky emailovú ponuku na nákup nového vozidla skladom. Odosielateľ iný, text e-mailu podobný, totožná megabajtová príloha opäť odhryzla zopár eur z môjho roamingového paušálu.  Pridám teda ešte jedno pravidlo.

Pravidlo číslo 7: Nepodceňujte prácu s adresami

Účinnosť emailu ako marketingového nástroja je priamo úmerná kvalite zoznamu kontaktov vašich zákazníkov. Zdôrazňujem „vašich."

Budujte si postupne zoznamy zákazníkov, s ktorými chcete komunikovať a ktorí chcú Vaše informácie prijímať. Zaraďujte do nich nové, vyraďujte staré. Nespoliehajte sa na to, že ak odošlete správu aj kontakty kolegu, alebo na adresy z predošlého zamestnania zvýšite úspech a predáte viac. Naopak, znížite svoju hodnovernosť, nehovoriac o etickej aj právnej rovine takéhoto konania.

Čo dodať na záver ?

Spočiatku to vyzerá to lákavo, sadnúť, napísať ponuku a rozposlať emaily na všetky dostupné adresy a čakať kto sa ozve. Prezradím vám výsledok – ozve sa iba málokto, možno vám niekto vynadá a možno si nikto nič nekúpi.

Ak sa však vyvarujete základných chýb, rozhorčených reakcií bude menej, zákazníkov akceptujúcich vaše informácie bude viac, viac bude aj tých čo si od Vás niečo kúpia.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Van der Bellen nevyhral, to len populizmus porazil sám seba

Miloš Zeman sa tešil predčasne. Ukazuje sa, že víťazstvá radikálov či populistov nie sú ani v dnešnej dobe samozrejmosťou.

SVET

Van der Bellen bude prezidentom, Hofer priznal porážku

Je nereálne, aby nepriaznivý stav zvrátil.

KOMENTÁRE

Rakúska úľava pre demokratov, varovanie pre populistov

Väčšinu politikov a ich tímov musel nad výsledkami obliať studený pot.


Už ste čítali?